rosenblom

ingen jävla modeblogg

Om Engla… Nu kan jag inte hålla käften längre

Jag hade länge tänkt hålla käften. Hela historien om Engla penetreras redan in i minsta detalj. Av respekt för den lilla flickan hade jag tänkt låta bli. Nu är det lögn att längre försöka…

Hela historien äcklar mig. Till en början för att en stackars flicka försvann och senare hittades död. Sedan för att polisen ignorerat tips som borde placerat Anders Eklund i en bur och omöjliggjort tragedin.

Nu äcklas jag mest åt det enorma utrymme som ägnas den lilla flickan i press, i tv, i bloggar och i mail och sms med uppmaningar om diverse ljusceremonier.

Det hela har urartat och ter sig eskalera kring något intresse om familjens vinning ur tragedin.

Man behöver inte ha tagit till sig allt för att förstå att något inte står rätt till. Englas mamma skriver öppna brev av högst märklig art i pressen. Sedan vill hon hålla begravningen öppen för allmänheten. I flera veckors tid har journalister trampat dem på tårna i jakten på nya intervjuer i sökandet efter Engla och senare för kommentarer om allt möjligt.

Vill de aldrig vara ifred? Vill de aldrig bara stänga in sig och sörja ifred? I lugn och ro. Utan kameralinser tryckta mot näsan och med risk att spetsas av nyvässade pennor…

Sörjer de överhuvudtaget?

Gårdagens bomb, som till slut tvingar mig att inte längre hålla käften, slog ner och framkallade kväljningar av sällan känt slag. Nu vill Englas familj att begravningen skall direktsändas och har sänt en förfrågan till SVT…

Låt flickan vara ifred nångång! Föräldrar skall väl värna om barnets bästa. Så gott det går nu även när hon är död. Jag vet inte om de gör det…

Historien som kunde ha handlat om det tragiska mordet på en liten flicka handlar nu snarare om en mediakåt mamma. Tragiskt nog är det det jag kommer att minnas mest när rapporterna har avtagit. Om flera år minns jag kanske Engla, förmodligen inte Anders Eklund. Men utan tvivel lever minnet av det osmakliga önskemålet att direktsända sin dotters begravning kvar.

Vad är Englas mammas intresse i detta?

Allt är nu bara obehagligt, olustigt och jävligt motbjudande.

Andra bloggar om , , , , , , ,

10:51 april 29, 2008 - Publicerat av rosenblom | Allmänt | , , , , , , , | 57 kommentarer

57 kommentarer »

  1. Håller helt med, allt har gått överstyr och jag förstår heller inte varför en mamma vill tv-sända sin lilla dotters begravning. Vad får hon ut av det?

    Jag tycker hela denna “Engla” hysteri har gått för långt överallt, dagligen dör människor och barn i Sverige men sällan får någon så mycket utrymme i media som Engla fått.

    Låt henne vila i fred nu, det är dags att alla går vidare med sina liv.

    Kommentar av Patrik A | 11:32 april 29, 2008

  2. Håller helt med, allt har gått överstyr och jag förstår heller inte varför en mamma vill tv-sända sin lilla dotters begravning. Vad får hon ut av det?

    Jag tycker hela denna “Engla” hysteri har gått för långt överallt, dagligen dör människor och barn i Sverige men sällan får någon så mycket utrymme i media som Engla fått.

    Låt henne vila i fred nu, det är dags att alla går vidare med sina liv.

    Kommentar av Patrik A | 11:32 april 29, 2008

  3. Exakt vad jag skrivit om… fast i kortare ordalag.

    Kommentar av Mamselamsen | 12:46 april 29, 2008

  4. Exakt vad jag skrivit om… fast i kortare ordalag.

    Kommentar av Mamselamsen | 12:46 april 29, 2008

  5. Patrik A:

    “Vad får hon ut av det?” – Pengar?

    Mamselamsen:

    Ja, det är lite av kärnan i mitt inlägg…

    Kommentar av rosenblom | 13:35 april 29, 2008

  6. Patrik A:

    “Vad får hon ut av det?” – Pengar?

    Mamselamsen:

    Ja, det är lite av kärnan i mitt inlägg…

    Kommentar av rosenblom | 13:35 april 29, 2008

  7. Heja, heja, o vad jag ÄLSKAR folk som vågar säga vad dom tycker, faan vad jag håller med! Hade det här varit “Mord i midsomer” så hade mamman varit en skälig misstänkt!

    Kommentar av anonym | 13:54 april 29, 2008

  8. Heja, heja, o vad jag ÄLSKAR folk som vågar säga vad dom tycker, faan vad jag håller med! Hade det här varit “Mord i midsomer” så hade mamman varit en skälig misstänkt!

    Kommentar av anonym | 13:54 april 29, 2008

  9. Har skrivit om detta i min blogg också idag. Det känns mycket osmakligt och olustigt. Att göra en mediacirkus kring sin lilla mördade flickas begravning, det övergår mitt förstånd. Det är nånting här som spontant känns mycket fel.

    Kommentar av Gujan | 15:10 april 29, 2008

  10. Har skrivit om detta i min blogg också idag. Det känns mycket osmakligt och olustigt. Att göra en mediacirkus kring sin lilla mördade flickas begravning, det övergår mitt förstånd. Det är nånting här som spontant känns mycket fel.

    Kommentar av Gujan | 15:10 april 29, 2008

  11. Instämmer till fullo i vartenda ord. I min blogg har jag hållit mig utanför debatten och diskussionerna, men du sätter ord på exakt det jag har tänkt!

    Kommentar av vallterrier | 16:15 april 29, 2008

  12. Instämmer till fullo i vartenda ord. I min blogg har jag hållit mig utanför debatten och diskussionerna, men du sätter ord på exakt det jag har tänkt!

    Kommentar av vallterrier | 16:15 april 29, 2008

  13. Ni verkar inte förstå vad det handlar om. Händelsen har orsakat djup bestörtning hos många människor. Det gäller kanske särskilt föräldrar med barn i liknande situation som jag själv, där ens värsta skräcksenario besannats. Det sätt vi kan bearbeta detta är att leva ut sorgen tillsammans och visa respekt för flickan så långt det är möjligt. Att vi gör detta ger avtryck hos oss och ökar vår respekt ansvar för de levande, särskilt barn. Det gör i sin tur att vi kan hjälpas åt att återvinna lite av tron på våra medmänniskor. Mammans första brev var mycket klokt skrivet och jag tror hon inser vad det handlar om. Att inte alla människor på jorden kan eller behöver känna djupt för detta är självklart. Ni som utanförstående betraktare är inte sämre människor om bara ni respekterar vad som sker, tycker jag

    Kommentar av Thomas L | 17:17 april 29, 2008

  14. Ni verkar inte förstå vad det handlar om. Händelsen har orsakat djup bestörtning hos många människor. Det gäller kanske särskilt föräldrar med barn i liknande situation som jag själv, där ens värsta skräcksenario besannats. Det sätt vi kan bearbeta detta är att leva ut sorgen tillsammans och visa respekt för flickan så långt det är möjligt. Att vi gör detta ger avtryck hos oss och ökar vår respekt ansvar för de levande, särskilt barn. Det gör i sin tur att vi kan hjälpas åt att återvinna lite av tron på våra medmänniskor. Mammans första brev var mycket klokt skrivet och jag tror hon inser vad det handlar om. Att inte alla människor på jorden kan eller behöver känna djupt för detta är självklart. Ni som utanförstående betraktare är inte sämre människor om bara ni respekterar vad som sker, tycker jag

    Kommentar av Thomas L | 17:17 april 29, 2008

  15. Har ditt barn blivit bortförd och mördad?? Hur i all sin dar kan du klandra någon som helt klart befinner sig i chock? Är det någon som skall klandras, så är det media! Det är media som har sett till att “mata” detta beteende som grundar sig i att en mamma i sorg oftast vill att hela världen skall stanna upp och stå still, precis så som hennes värld har gjort.

    Jag vet att när mina systersöner begick självmord, så kunde jag inte förstå att världen bara fortsatte… precis som vanligt runt om mig. Jag ville springa ut och stoppa alla bilar och be dom visa respekt! Jag ville stänga varenda affär som hade mage att hålla öppet när pojkarna ju faktiskt var döda! Jag kunde inte förstå att nyheterna på Aktuellt och Rapport inte inkluderade Marius och Magnus!
    Varför?? Därför att jag var i chock! Precis som resten av familjen.

    Visa lite respekt när det gäller människor i chock och djup sorg. Att antyda om att mamman skulle få något ut av det… Jag VET vad hon skulle vilja få… Engla!

    Kommentar av Marina | 17:30 april 29, 2008

  16. Har ditt barn blivit bortförd och mördad?? Hur i all sin dar kan du klandra någon som helt klart befinner sig i chock? Är det någon som skall klandras, så är det media! Det är media som har sett till att “mata” detta beteende som grundar sig i att en mamma i sorg oftast vill att hela världen skall stanna upp och stå still, precis så som hennes värld har gjort.

    Jag vet att när mina systersöner begick självmord, så kunde jag inte förstå att världen bara fortsatte… precis som vanligt runt om mig. Jag ville springa ut och stoppa alla bilar och be dom visa respekt! Jag ville stänga varenda affär som hade mage att hålla öppet när pojkarna ju faktiskt var döda! Jag kunde inte förstå att nyheterna på Aktuellt och Rapport inte inkluderade Marius och Magnus!
    Varför?? Därför att jag var i chock! Precis som resten av familjen.

    Visa lite respekt när det gäller människor i chock och djup sorg. Att antyda om att mamman skulle få något ut av det… Jag VET vad hon skulle vilja få… Engla!

    Kommentar av Marina | 17:30 april 29, 2008

  17. Thomas L:

    Finns nog fler barn som blivit bortrövade dödade eller kanske inte ens återfunna. Lika synd om dem.

    Marina:

    Så klart man ska klandra media men man kan inte ALLTID skylla på media, funkar tyvärr inte. Och när man är i chock vill man inte ha tv-kameror på ens dotters begravning, gör det bara jobbigare.

    Kommentar av Patrik A | 17:50 april 29, 2008

  18. Thomas L:

    Finns nog fler barn som blivit bortrövade dödade eller kanske inte ens återfunna. Lika synd om dem.

    Marina:

    Så klart man ska klandra media men man kan inte ALLTID skylla på media, funkar tyvärr inte. Och när man är i chock vill man inte ha tv-kameror på ens dotters begravning, gör det bara jobbigare.

    Kommentar av Patrik A | 17:50 april 29, 2008

  19. Patrik A:
    Det jag menar är att vi inte har rätt att klandra en människa som befinner sig i chock och står mitt i en sorg vi inte ens kan ana vidden av.
    Som exempel tog jag upp den enda situation var jag själv vet hur irrationellt man kan reagera när man befinner sig i chock. Det handlar inte om att lägga all skuld på media. Men de har en stor skuld här.
    Deras sätt att mjölka offer, inte bara i detta fallet, är smaklöst. Och det som är värre, är att de gör det för att så många köper lösnummer för att frossa i detaljer. Både i ord och bild.

    Kommentar av Marina | 18:15 april 29, 2008

  20. Patrik A:
    Det jag menar är att vi inte har rätt att klandra en människa som befinner sig i chock och står mitt i en sorg vi inte ens kan ana vidden av.
    Som exempel tog jag upp den enda situation var jag själv vet hur irrationellt man kan reagera när man befinner sig i chock. Det handlar inte om att lägga all skuld på media. Men de har en stor skuld här.
    Deras sätt att mjölka offer, inte bara i detta fallet, är smaklöst. Och det som är värre, är att de gör det för att så många köper lösnummer för att frossa i detaljer. Både i ord och bild.

    Kommentar av Marina | 18:15 april 29, 2008

  21. Thomas L:

    “Visa respekt för flickan så långt det är möjligt”?? Det skulle man ha tänkt på innan hela cirkusen snurrade igång. Att direktsända dotterns begravning, är det respekt?

    Varför måste ni tvunget “leva ut sorgen tillsammans” i media? Och till vilka inkluderar du “utanförstående betraktare”?

    Marina:

    Är det medias fel att hon har ringt upp SVT och bett dem direktsända begravningen…?

    “Respekt” är ett återkommande ord… Jag uppmanas visa respekt för de i sorg… Men, vem ska visa Engla respekt? Vem ska ombesörja att Engla får en rofylld sista stund innan hon lämnar jorden? Vill man verkligen ta ett sista farväl av sin dotter bland hundratals främlingar och en massa kameror och press? Vem ska visa respekt för Engla??? Inte mamman…

    Kommentar av rosenblom | 18:54 april 29, 2008

  22. Thomas L:

    “Visa respekt för flickan så långt det är möjligt”?? Det skulle man ha tänkt på innan hela cirkusen snurrade igång. Att direktsända dotterns begravning, är det respekt?

    Varför måste ni tvunget “leva ut sorgen tillsammans” i media? Och till vilka inkluderar du “utanförstående betraktare”?

    Marina:

    Är det medias fel att hon har ringt upp SVT och bett dem direktsända begravningen…?

    “Respekt” är ett återkommande ord… Jag uppmanas visa respekt för de i sorg… Men, vem ska visa Engla respekt? Vem ska ombesörja att Engla får en rofylld sista stund innan hon lämnar jorden? Vill man verkligen ta ett sista farväl av sin dotter bland hundratals främlingar och en massa kameror och press? Vem ska visa respekt för Engla??? Inte mamman…

    Kommentar av rosenblom | 18:54 april 29, 2008

  23. Oj det där med begravningen visste jag inte, vad osmakligt. Men människor gör konstiga saker i tider av sorg, smärta och chock.

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

    Kommentar av momenttwentytwo | 19:38 april 29, 2008

  24. Oj det där med begravningen visste jag inte, vad osmakligt. Men människor gör konstiga saker i tider av sorg, smärta och chock.

    Moment 22 – http://www.momenttwentytwo.wordpress.com

    Kommentar av momenttwentytwo | 19:38 april 29, 2008

  25. Håller med! Helt sjukt att ens fundera över en direktsänd begravning!

    Kommentar av christermagister | 21:44 april 29, 2008

  26. Håller med! Helt sjukt att ens fundera över en direktsänd begravning!

    Kommentar av christermagister | 21:44 april 29, 2008

  27. Mamman kanske skräms av tanken på att allt ska tystna. Som det är nu så har hon i alla fall uppståndelsen runt hela fallet. Vad händer sedan när media tröttnat och hon blir lämnad ensam med sina tankar? Då blir hon tvungen att ta tag i vardagen, tomheten. Inte konstigt att hon försöker skjuta upp det.

    Kommentar av Pinglan | 23:44 april 29, 2008

  28. Mamman kanske skräms av tanken på att allt ska tystna. Som det är nu så har hon i alla fall uppståndelsen runt hela fallet. Vad händer sedan när media tröttnat och hon blir lämnad ensam med sina tankar? Då blir hon tvungen att ta tag i vardagen, tomheten. Inte konstigt att hon försöker skjuta upp det.

    Kommentar av Pinglan | 23:44 april 29, 2008

  29. [...] Vem ska visa Engla respekt? Jag uppmanades visa respekt i mitt tidigare inlägg… [...]

    Pingback av Vem ska visa Engla respekt? « rosenblom | 12:37 april 30, 2008

  30. [...] Vem ska visa Engla respekt? Jag uppmanades visa respekt i mitt tidigare inlägg… [...]

    Pingback av Vem ska visa Engla respekt? « rosenblom | 12:37 april 30, 2008

  31. Svar till Rosenblom. Med utanförstående betraktare menar jag de som står utanför cirkeln av känslomässigt berörda. Eftersom fallet har gått i massmedia är det en stor grupp som blivit känslomässigt berörda, och då är det praktiskt att använda samma media för att nå ut till de berörda med sorgebearbetningen. De som inte är berörda behöver givetvis inte slå på TVn. Jag gissar dock att du och flera av ni som är negativa här faktiskt blivit djupt berörda, inte vet hur ni ska hantera saken, och försöker värja er genom att stänga ute känslorna. Tyvärr är det inte ett sätt att gå vidare till en fungerande smamhällsgemenskap.

    Kommentar av Thomas L | 14:27 april 30, 2008

  32. Svar till Rosenblom. Med utanförstående betraktare menar jag de som står utanför cirkeln av känslomässigt berörda. Eftersom fallet har gått i massmedia är det en stor grupp som blivit känslomässigt berörda, och då är det praktiskt att använda samma media för att nå ut till de berörda med sorgebearbetningen. De som inte är berörda behöver givetvis inte slå på TVn. Jag gissar dock att du och flera av ni som är negativa här faktiskt blivit djupt berörda, inte vet hur ni ska hantera saken, och försöker värja er genom att stänga ute känslorna. Tyvärr är det inte ett sätt att gå vidare till en fungerande smamhällsgemenskap.

    Kommentar av Thomas L | 14:27 april 30, 2008

  33. Nu vill jag avsäga mig tillgång till SVT och uppsäga TV-licensen. Andra kan naturligtvis ta avstånd på detta för SVT uppenbara sätt genom att sluta finansiera deras verksamhet.

    Kommentar av Usch | 15:05 april 30, 2008

  34. Nu vill jag avsäga mig tillgång till SVT och uppsäga TV-licensen. Andra kan naturligtvis ta avstånd på detta för SVT uppenbara sätt genom att sluta finansiera deras verksamhet.

    Kommentar av Usch | 15:05 april 30, 2008

  35. Jag håller helt med.

    Brukar tycka att man ska betala sin tv-avgift för att få television som är bra. Utan reklamavbrott. Men nu har det gått överstyr. Och det med besked.

    Det finns andra barn som lider minst lika mycket, det finns andra barn som mördats. Man får en dålig smak i munnen av detta. Fler och fler tycker dessutom som du.

    Kommentar av Lars | 15:50 april 30, 2008

  36. Jag håller helt med.

    Brukar tycka att man ska betala sin tv-avgift för att få television som är bra. Utan reklamavbrott. Men nu har det gått överstyr. Och det med besked.

    Det finns andra barn som lider minst lika mycket, det finns andra barn som mördats. Man får en dålig smak i munnen av detta. Fler och fler tycker dessutom som du.

    Kommentar av Lars | 15:50 april 30, 2008

  37. Läser kommentarerna och funder mycket över mänskligheten och dess förmåga till sorgearbete. Krisgrupperna har det gått inflation i.

    Englas död berörde mig faktiskt mindre än de två små pojkar som blev bokstavligen mosade i en sopcontainer. Jag är inte på något vis en känslokall människa, tvärtom. Men det finns sorg och sorg. Den upplevs olika och folk får sörja Englas öde hur mycket de vill.

    Men jag vill inte se begravningen på tv.

    Hade tänkt hålla lille Mohammed borta från diskussion men kan inte låta bli. Han var ju ett av offren i det så kallade dubbelmordet i Linköping. Det skedde alldeles runt knuten hos oss.

    Det sändes ingen begravning på tv. Men vi minns fortfarande händelsen. Minns det dessutom en sund bearbetning av två mord.

    Kommentar av Lars | 15:54 april 30, 2008

  38. Thomas L:

    Lägg ner sektsnacket!

    Självklart är jag berörd av det hemska. Både jag och säkert många andra som är negativa till cirkusen kring Engla.

    Men att påstå att vi inte vet hur vi ska hantera saken och försöker värja oss genom att stänga ute känslorna blir lite för mycket skitsnack.

    Mordet på Engla är ett helvete. Men om vi skulle samlas och frossa i varenda mord som sker och tillsammans sörja i flera veckor, hur skulle det bidra till en fungerande samhällsgemenskap?

    Landet skulle från och med detta nu stå stilla för evigt om vi skulle göra så.

    Englas död är i första hand en familjär angelägenhet och skall behandlas så. Det övriga är respektlöst och osmakligt.

    Kommentar av rosenblom | 21:36 april 30, 2008

  39. Thomas L:

    Lägg ner sektsnacket!

    Självklart är jag berörd av det hemska. Både jag och säkert många andra som är negativa till cirkusen kring Engla.

    Men att påstå att vi inte vet hur vi ska hantera saken och försöker värja oss genom att stänga ute känslorna blir lite för mycket skitsnack.

    Mordet på Engla är ett helvete. Men om vi skulle samlas och frossa i varenda mord som sker och tillsammans sörja i flera veckor, hur skulle det bidra till en fungerande samhällsgemenskap?

    Landet skulle från och med detta nu stå stilla för evigt om vi skulle göra så.

    Englas död är i första hand en familjär angelägenhet och skall behandlas så. Det övriga är respektlöst och osmakligt.

    Kommentar av rosenblom | 21:36 april 30, 2008

  40. Hej Rosenblom! Nu när du tar i så där ordentligt
    blev jag skrämd och ska hålla tyst. Hej då!

    Kommentar av Thomas L | 17:49 maj 2, 2008

  41. Hej Rosenblom! Nu när du tar i så där ordentligt
    blev jag skrämd och ska hålla tyst. Hej då!

    Kommentar av Thomas L | 17:49 maj 2, 2008

  42. Thomas L:

    Såklart… Bättre fly än illa fäkta…

    Kommentar av rosenblom | 23:18 maj 2, 2008

  43. Thomas L:

    Såklart… Bättre fly än illa fäkta…

    Kommentar av rosenblom | 23:18 maj 2, 2008

  44. Ni förstår inte därför att ni var inte där och såg uppslutningen kring letandet efter flickan! Alla tusentals människor som frivilligt hjälpte till! Därför skrev mamman brevet o.s.v

    Kommentar av Nini | 20:52 maj 3, 2008

  45. Kan det inte vara så att mamman hyrde Anders Eklund då? Hon verkar allt annat än ledsen.. Snarare mediakåt.
    Får samma vibbar av föräldrarna som blev av med dottern i Portugal. En del borde fan inte få skaffa barn. Jävla idioter.

    Kommentar av Emma | 17:15 maj 4, 2008

  46. Kan det inte vara så att mamman hyrde Anders Eklund då? Hon verkar allt annat än ledsen.. Snarare mediakåt.
    Får samma vibbar av föräldrarna som blev av med dottern i Portugal. En del borde fan inte få skaffa barn. Jävla idioter.

    Kommentar av Emma | 17:15 maj 4, 2008

  47. Man gör saker hela tiden för att orka med sorgen! Det vet alla som varit med om en närståendes begravning! Mamman önskar inget hellre än att se Engla komma cyklande på vägen som vanligt! Jag kan lova dig Emma att det är så! Sorgearbetet har olika faser, men det tar för mycket tid att förklara! Vänta tills du upplevt detta själv!

    Kommentar av Nini | 20:31 maj 4, 2008

  48. Tack för lyckönskningen, Nina. Tyvärr lever jag redan i sorg och enligt min egen erfarenhet söker jag mig bort från allt och alla.
    Engla har knappt kallnat och den ömma modern fixar redan ett sätt att hålla sig i rampljuset ett tag till genom en offentlig begravning. Ingen annan än släktingar/grannar/vänner visste vem ungen var innan hon dog så varför bry sig nu? Hon kommer ju knappast tillbaka. Det är så jävla osmakligt.

    Kommentar av Emma | 14:20 maj 5, 2008

  49. Tack för lyckönskningen, Nina. Tyvärr lever jag redan i sorg och enligt min egen erfarenhet söker jag mig bort från allt och alla.
    Engla har knappt kallnat och den ömma modern fixar redan ett sätt att hålla sig i rampljuset ett tag till genom en offentlig begravning. Ingen annan än släktingar/grannar/vänner visste vem ungen var innan hon dog så varför bry sig nu? Hon kommer ju knappast tillbaka. Det är så jävla osmakligt.

    Kommentar av Emma | 14:20 maj 5, 2008

  50. Ursäkta, mina fingrar slant. Kommentaren ovan är svar till Nini, inte Nina.

    Kommentar av Emma | 14:21 maj 5, 2008

  51. Ursäkta, mina fingrar slant. Kommentaren ovan är svar till Nini, inte Nina.

    Kommentar av Emma | 14:21 maj 5, 2008

  52. Oj, oj, det verkar vara bloggarna som känner att de inte blivit behandlade med respekt. Morsan får väl gör vad hon vill, hon kanske har en tanke med det hela. Det gäller ändå hennes barn?!
    / http://vadaren.wordpress.com/

    Kommentar av vadaren | 18:09 maj 5, 2008

  53. Oj, oj, det verkar vara bloggarna som känner att de inte blivit behandlade med respekt. Morsan får väl gör vad hon vill, hon kanske har en tanke med det hela. Det gäller ändå hennes barn?!
    / http://vadaren.wordpress.com/

    Kommentar av vadaren | 18:09 maj 5, 2008

  54. Vadaren:

    Oj, oj. Du har så rätt. Är det hennes barn? Då är det klart hon får göra som hon vill. Precis som österrikaren Fritzl får göra vad han vill med sina barn… Det gäller ändå hans barn?!

    Kommentar av rosenblom | 19:56 maj 5, 2008

  55. Gud , jag blir helt enkelt spyfärdig när jag läser allas kommentarer! Har ni vart i stjärnsund eller? Har ni träffat Engla? Vad vet ni om hennes mamma? Ingenting. Ingenting vet ni. Ni kommer aldrig att förstå heller, alla, förstår ni, ALLA i Stjärnsund var engagerade i dethär. Plus många fler, från hela Sverige. Under den veckan stängde mamman av omvärlden, hon gick in för att hitta sitt barn. Just då struntade hon i alla de andra tusentals som ville hjälpa till.
    Det här är hennes Tack.
    Hon vill att alla som hjälpte henne ska få vara med på Englas begravning.

    Appropå brevet i Aftonbladet, du beskriver det som ganska konstigt, men mamman var sån. Lite andlig av sig, typ.

    Hon hedrar sitt barn, hon älskade Engla.

    Jag bor i Stjärnsund. Jag kände Engla och mamman.

    Kommentar av Ledsen | 20:09 maj 7, 2008

  56. HEj jag är carina höglunds mans dotter så hon är inte min mmma bara min styvmamma och de hat jag har mot henne går inte att beskiva jag ska skriva när jag blir äldre och berätta vartenda ord hon gör och säger!! hon tror hon är så jävla bäst och att de är så ynd om henne men tänk på alla andra barn som blir våldtagna och mördate i vår värld hon är sjuk de är bara att fatta jag hatar hnne och har heller ingen kontakt med dom längre jag har bara kontakt med min plastsyster sol som är englas syster.. jag tycker synd om engla de gör jag verkligen och saknar henne men jag får aldrig nog.. att carina klarar av att sitta och utrycka sig i tv och allt helt oberörd det är helt sjukt.. HATAR är ett starkt ord men jag gör värkligen det hon tog min pappa ifrån mig och jag flyttade från min pappa för att han flyttade ihop med henne men hade en bra kontakt med engla endå jag saknar henne mycket.. det gör ont att gå till graven för det känns bara för mycket och det känns nästan som om att man inte r välkommen dit nå mer på nogt konstigt sätt:(:( men men jag tycker det är bra att du skriver de du skriver och att någon jävel någongång fattar och vågar utrycka va man tycker om henne(karina)
    varma kramar/Anna

    Kommentar av anna | 12:21 mars 12, 2009

  57. en sak jag tycker är varör bryr sig alla och tar så illa upp om inte alla älskar karina frid höglund varför bry sig om de låt man skriva va fan man vill!!!

    Kommentar av Nanna | 12:26 mars 12, 2009


Kommentera